Arbeidsmarktcommunicatie tips: zo val je op als de concurrentie moordend is

Jij bent op zoek naar versterking. Dus zet je een vacature online. En leun je achterover totdat de reacties binnenstromen. Fout! Alleen met een vacature en dan afwachten, kom je er niet meer anno 2021. Het is arbeidsmarktcommunicatie wat de klok slaat. Daarmee onderscheid jij je van al die andere bedrijven die op zoek zijn naar een elektromonteur, leraar Duits of loopbaancoach. Hoe dat werkt? Wij nemen je aan de hand. 

Hele jaar in de schijnwerper

Enthousiastelingen die zich melden nog voordat je een vacature het wereldwijde web op slingerde. Dat is het doel. Dus ga je daar moeite voor doen. Hoe? Communiceer wie jullie zijn.  Hoe het werk eruitziet. En wat jullie typeert of onderscheidt. Springen jullie er bijvoorbeeld uit op het gebied van duurzaamheid? Met een kantine vol groene maaltijden en waar voedselverspilling wordt tegengegaan. Of een elektrische fiets in plaats van auto van de zaak. Laat het zien. Daar lopen potentiële kandidaten warm voor. 

Geef op social media en de eigen website ook af en toe een kijkje in de keuken. Laat zien voor welke opdrachtgevers jullie werken. Dat hoeven niet alleen de grote namen te zijn. Juist ook de bakker om de hoek waar jullie regelmatig installaties onderhouden wil je benoemen. Dat laat namelijk zien dat jullie betrokken zijn bij de directe omgeving. Wanneer potentiële kandidaten weten waar jullie mee bezig zijn, is het voor hen makkelijker om te beslissen of zij in dit plaatje passen. 

 

Arbeidsmarktcommunicatie overbodig? Think again.

In 2019 al publiceerde Randstad een onderzoek waaruit bleek dat 96% van de kandidaten de overeenkomst tussen persoonlijke waarden en de bedrijfscultuur ziet als belangrijke factor om ergens met plezier te werken. Ook zagen zij dat 62% van de sollicitanten eerst onderzoek doet op social media voordat zij solliciteert. Tijd dus om de organisatie in de schijnwerper te zetten. 

Stel jezelf ook de vraag wie je graag bij het bedrijf wil hebben? Richt je je op jongere kandidaten tussen de 18 en 24? Laat dan zien dat er voldoende doorgroeimogelijkheden zijn. Wil je eerder kandidaten tussen de 35 en 54? Die zien liever een goede werk-privé balans. Ga specifiek op deze wensen in bij de arbeidsmarktcommunicatie en scheid zo op voorhand het kaf van het koren.  

 

Vrijdag frietdag, sporten op maandag en het jaarlijkse uitje

Jouw potentiële nieuwe collega wil weten waar hij of zij komt te werken. En eigenlijk al voor het eerste sollicitatiegesprek. Wie zijn de collega's? Hoe is de werksfeer? Hoe zit de organisatie in elkaar? Allemaal zaken die jij het hele jaar door post op social media. Bied mogelijke kandidaten een soort vlieg op de muur perspectief.  

Wist je dat het belangrijkste aspect voor werkzoekenden op nummer 1 salaris is, en op nummer 2 een prettige werksfeer. Je kunt ze dit zelf laten ondervinden in een proefperiode, maar het ook al van tevoren uitstralen op alle kanalen.

Plaats foto's van de tweewekelijkse frietvrijdag. Laat zien dat heel het team iedere maandag in de lunchpauze wordt afgebeuld tijdens een personal training. Sta stil bij het jaarlijkse teamtuitje waar het hele jaar naar uit wordt gekeken. Sollicitanten zien zich helemaal zitten in het team. Of juist niet. Ook goed. Want dan maken zij vast die keuze voor jou. 

 

Jippie! Jij plaatste een vacature en ontving slechts vier reacties. Jippie? Ja, zeker. Dat betekent dat jij met jouw effectieve arbeidscommunicatie de juiste kandidaten aansprak. Want die vier cv's op het bureau zijn stuk voor stuk pareltjes.

 

Zet jezelf in de kijker

Val het hele jaar op. En laat de bedrijfscultuur zien. Klinkt makkelijk. Maar, hoe pak je het aan? Wij helpen je op weg. 

Wat dacht je van: 

  • Cv's van collega's op de website 

  • Foto's en video's van werkbezoek op social media 

  • Stories van de bedrijfsuitjes 

  • Een spetterende post over de nieuwe opdrachtgever 

  • Medewerkers aan het woord over het bedrijf en wat hen drijft  

 

Zo hebben we nog we 101 ideeën om op te vallen tussen de concurrentie en te scoren met arbeidscommunicatie. 

Super enthousiaste sollicitanten, en dat zonder een vacature? 


Vorige
Vorige

Waarom jij een werken bij-website wil

Volgende
Volgende

Geef je bedrijf een gezicht: de voordelen van cv’tjes