Genderneutraal schrijven: inclusief is de norm

Hè jij! Schrijf jij al inclusief? “Ja, want ik gebruik geen hij of zij in mijn tekst.” Tien punten voor jou, maar inclusief schrijven gaat over veel meer dan voornaamwoorden. En heb jij die kennis, dan heb je goud in handen. Want dan ga je bewust schrijven voor héél je doelgroep, terwijl je nu maar een klein deel daarvan aanspreekt. Zo werk je aan meer diversiteit in je organisatie. 

Inclusief, wat is dat eigenlijk?

Man of vrouw, genderneutraal en inclusief: termen die we veel horen, maar ook vaak verwarring zaaien. Wat moeten we en wat mogen we zeggen? Het één is zeker het andere niet. ‘Inclusief’ heeft te maken met het aanspreken van diverse groepen mensen, met name ook gemarginaliseerde groepen. Dan heb je het over seksualiteit, genderdiversiteit, huidskleur, religie, economische situatie, beperkingen of handicaps, of neurodiversiteit. Je maakt je vacature (of bedrijf) vooral inclusief door in je beelden verschillende mensen te laten zien. En verschillende mensen aan te nemen. 

Actief beleid helpt om het voor bepaalde groepen makkelijker, fijner, leuker of toegankelijker te maken om bij je te werken. Bijvoorbeeld door bij alle deuren een rolstoel-ram te plaatsen, en dat te laten zien. Dan voelen mensen zich sneller aangesproken en aangetrokken. Ook wil je graag delen hoe het team eruitziet of hoe de dynamiek is. Ziet de lezer dat jullie actief zijn in anti-racisme en diversiteit, dan is het makkelijker reageren voor onder andere personen van kleur en non-binaire personen.

Inclusief woordgebruik

Bij een inclusieve tekst is je uitgangspunt helder: iedereen moet zich aangesproken voelen en herkennen, ongeacht huidskleur, gender, seksualiteit of religie. Dat wil niet zeggen dat ‘iedereen’ je doelgroep is, maar dat je doelgroep wél breed is in de personen daarbinnen. Die spreek je met inclusieve teksten nu helemaal aan. Een begin is gemaakt als je woorden als ‘hij’ en ‘zij’ voorkomt. En kies bijvoorbeeld voor ouders of partner in plaats van vaders en moeders of vrouw/man.  

TIP! 

Moeilijk om de hij/zij-vorm te voorkomen? Nee joh! Zet de teksten in je-vorm en je hebt nergens meer last van. Bonuspunt: je spreekt de lezer écht direct aan. 

Ben je toch mannelijke en vrouwelijke woorden aan het vermijden, gooi dan meteen termen als ‘Je mannetje staan’ uit je vocabulaire. En andere stereotypes in taal mogen ook overboord. 

Be like bol

Je kent ‘m wel: de winkel van ons allemaal. Bol hecht waarde aan inclusiviteit en probeert dat ook door te trekken in vacatures. Daarom vroegen ze ons om bestaande IT-vacatures te herschrijven naar een meer inclusievere variant met daarbij tips & tricks om ervan te leren. Daar gaan onze vingers van dansen! 

Ook jouw tekst schrijven we moeiteloos inclusief.

Vorige
Vorige

Voor wie nieuwe collega's zoekt: employer branding met ABDLG

Volgende
Volgende

Kom tot jouw topidee met deze 5 brainstormtechnieken