Inclusief ondernemerschap
Jij wil aan de slag met Inclusief communiceren. Wij omarmen dit met duizend armen. Maar het is belangrijk je erop te wijzen dat dit alleen betrouwbaar overkomt als je ook inclusief ondernemerschap toont. Daarom dit blog.
Word geen Pinkwasher
De Zeeman beweert nooit high-end producten in het schappen te hebben en Rituals profileert zichzelf niet als prijsvechter. Zo moet het ook gaan bij inclusief ondernemerschap. Zet jij tijdens de Pride jouw logo op een vlag voor de bühne, maar doe je de rest van het jaar niet aan inclusiviteit dan noemen we dat rainbowwashing of pinkwashing en daar wil jij je net als greenwashing niet schuldig aan maken. Hoop ik.
Daarom een paar praktijkvoorbeelden uit mijn leven als witte, cishet (dat moet gezegd) en vrouwelijke ondernemer. En onder in dit artikel mijn tips voor een inclusief bedrijf.
Je koopt niet bij de tent maar bij de vent
Das al niet heel inclusief he mannetje. Het gaat nog vaak fout in ingebakken taal. Ik zie dit soort opmerkingen namelijk nog steeds regelmatig voorbijkomen van ondernemers die in mijn optiek nog iets te hoog op hun apenrots zitten. Gelukkig heb ik een zeer geëmancipeerde tegenhanger: Je koopt niet bij het gebouw, maar bij de vrouw.
Tips:
Schrap dit soort ouderwetse spreekwoorden en gezegden uit jouw vocabulaire.
Toon je in taal als gelijken met de rest van je onderneming. Deze uitdrukking is niet alleen heel mannelijk, het plaatst de ondernemer ook hoger dan diens medewerkers.
Ah, mijn aanbod is niet voor jou
Voer de inclusiviteit die je beoogt ook door binnen alle afdelingen. Leid mensen hiervoor op. Ik word regelmatig gebeld door aanbieders die op basis van mijn vrouwelijkheid besluiten dat hun dienst niets voor mij is.
Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Echt:
Ik: Hi, met Charlotte
Diegene: Hallo, u spreekt met die van een internetprovider. Ik ben op zoek naar de eigenaar van Tekstbureau Door Lotje Getikt.
Ik: Daar spreek je mee.
Diegene: O excuses voor het ongemak. Ik heb een aanbieding voor bedrijven, maar dit geldt niet voor ondernemers die vanuit huis werken.
Ik:....
Tips:
Wanneer je inclusiviteit steeds meer omarmt binnen de organisatie, zorg dan dat niet alleen de reclames die je maakt inclusief zijn, maar vooral dat team sales wordt meegenomen.
Uit ervaring (2011) weet ik dat veel namen op de afdeling klantenservice en sales worden aangepast naar een meer Nederlandse naam. En ook in een aflevering van De Slimste Mens (2024!) werd dit aangehaald. Abdulahi Mussa Ali, ook bekend als Appie Mussa moest zich maar Tim noemen als hij verkopen wilde. Anyway: daar moet je als bedrijf per direct mee stoppen.
Luisteren geef inzicht
Het is een bekend probleem onder een groot deel van de bevolking en ook ik maakte het de afgelopen 13 jaar regelmatig mee. Bij zakelijke ideeën werd er niet naar mij geluisterd. Hooguit keken mijn externe vergadergenoten me met een schuin hoofd aan.
Steeds weer werden we een paar maanden later gebeld, want ze hadden me toch een tof nieuw idee. Mijn idee! Maar dan zogenaamd zelf bedacht. Ik beet steeds weer op mijn tong. Te geïrriteerd om er met liefde iets van te zeggen. Dat kan ik tegenwoordig gelukkig wel.
Tips:
Wie inclusief wil zijn, luistert naar iedereen en geeft alle personen dezelfde transparante feedback of felicitaties.
Ga nooit zelf met de eer strijken als je het niet zelf hebt bedacht. Het komt ook veel sterker over als je laat zien dat een succesvol groepje mensen om jou heen, jou versterkt.
Van goed luisteren ontdek je ook andere perspectieven. Dat gaat je enorm helpen meer inclusief te zijn.
Het ondernemende ouderschap
Ik mocht een aantal jaar geleden deelnemen aan de sollicitatieprocedure van een webbureau en daar werd bij een kandidate ‘gegrapt’ dat het risico op zwangerschap haar weleens een gesprek kon kosten. Dit soort voorbeelden zie ik nog steeds. Ingebakken rolpatronen. Daarom nog een minder stuitend maar wel heel actueel voorbeeld.
De man van een vriendin bekeek onlangs wat vacatures en zag een mogelijk leuke werkgever. De website zag er tof uit en de bedrijfscultuur werd neergezet zoals we dat nu van een bedrijf verwachten: gezellig, borrels, eigen verantwoordelijkheid, dat soort termen. Toch waren alle 12 vacatures uitsluitend voor een 40-urige werkweek. Daarmee sluit je ouders buiten. Want als we een meer inclusieve samenleving willen, verdelen we onze zorgtaken. En daar kunnen werkgevers eenvoudig aan bijdragen.
Tips:
Pas een mouw aan wat kan binnen het bedrijf en laat je niet tegenhouden door de ‘norm’ of de zin ‘zo doen we dat nou eenmaal hier’.
Maak alleen grappen, als het ook grappig is. Anders wordt het pijnlijk.
Inclusief ondernemen: mijn tips
Mag ik van inclusief ondernemen spreken aangezien ik geen divers team aan collega’s heb en zelfs geen rolstoelvriendelijk kantoor? Ik vind van wel, omdat wij heel veel zaken echt anders doen. Ik geloof dat inclusiviteit begint bij waardering voor elkaar en liefde in het leven. Dat iedereen gelijke kansen krijgt binnen jouw onderneming moet uiteraard een van de speerpunten zijn.
Tip 1: Inclusief leiderschap
Honden hebben bazen. Ik zie mijn rol liever als inspirator en innovator. Ik steun mijn collega’s in hun ambities en geef ze de verantwoordelijkheid deze zelf te realiseren. Regelmatig zet het bedrijf een nieuwe stip op de horizon waar we naar toe willen groeien. Mijn collega’s zijn onderdeel van deze keuze en de uitwerking van het proces.
Tip 2: Bewustzijn door training
Onze interne inclusiviteits-goeroe Aden geeft regelmatig trainingen om de bewustwording over diversiteit en inclusie op de agenda te houden. Tijdens die trainingen is er ruimte voor discussie: want er is niets zo inclusief dan de mening van een ander laten sudderen en daarmee misschien die van jezelf deels te herzien. Daarin zit groei.
Tip 3: Meer dan veilig en met respect
Dat iedereen zonder intimidatie, discriminatie of pestgedrag kan werken lijkt me ‘the bare minimum’ van een ‘veilige’ werkplek. Liever ga ik nog een stap verder. Iedereen mag tijdens een werkdag eigen keuzes maken om zo het werkgeluk te vergroten en collega’s moet elkaar erop vertrouwen dat die keuzes bijdragen aan het bedrijf.
Zo hoeft er bij ons niemand te ‘spijbelen’. Je zegt gewoon tijdens jouw werkdag dat je een uur gaat hardlopen of de middag besteedt aan een kopje koffie met oma. Door onze systemen QRM en Gripp heeft iedere collega zelf het overzicht van werktaken.
Het credo waaraan wij werken is: door vertrouwen, verantwoordelijkheid en verbinding ervaren we stuk voor stuk meer vrijheid.
Tip 4: Actief betrokken collega’s
Door ons in 2023 al volle bak te focussen op inclusieve taal en daarmee een inclusief tekstbureau te zijn voor onze opdrachtgevers, zien collega’s ook steeds meer kansen. Het uitspreken van deze ambitie draagt dus bij aan de mindset in ons bedrijf.
Zo namen collega’s Inge en Anika het initiatief om samen met Bol te onderzoeken wat voor invloed verschillende schrijfwijzen van dezelfde vacature deed voor de diversiteit van sollicitanten. En Aden ontwikkelde een training voor bedrijven die inclusief willen communiceren.
Tip 5: Eerlijk over onze voortgang
Tekstbureau Door Lotje Getikt is eerlijk over alles en dus ook graag transparant over onze inclusie-inspanningen. Elke dag bouwen we verder aan ons inclusieve ondernemerschap en onze communicatiekennis op dit gebied. Zo lopen we graag weer voorop. Waar we 13 jaar geleden het eerste SEO-tekstbureau waren en in 2016 al als eerste tekstspecialisten een B1 website schreven, weten mensen ons nu te vinden voor digitoegankelijke en inclusieve communicatie.
Lang leve iedereen die deze wereld kleurt. Laten we het samen nog mooier maken. ❤️🧡💛💚💙💜