Succesvol storytelling inzetten voor jouw bedrijf

Harry Piekema pakte heel Nederland in met zijn rol als goedlachse supermarktmanager van Albert Heijn en iedereen kent de reclames van AXE waarin hordes vrouwen achter mannen aanrennen die zojuist AXE hebben opgespoten. Hoewel supermarkten of deodorant niet de meest spannende onderwerpen zijn, weten we allemaal waar het over gaat. Sterker nog, we vinden het zelfs leuk. Het moge duidelijk zijn: succesvol storytelling inzetten kan een bedrijf een hoop opleveren. Maar hoe vertel je zo’n mooi verhaal?

En ze leefden nog lang en gelukkig…

Als kind ben je vast eens voorgelezen door je ouders. Het verhaal was niet af zolang Winnie the Pooh nog in de honingpot vastzat of Assepoester haar muiltje niet teruggevonden had. Hetzelfde geldt voor storytelling. Jouw bedrijfsverhaal moet voldoen aan een aantal kenmerken. Wij illustreren ze aan de hand van de barbiers van de Rotterdamse kapperszaak Schorem.

Het heeft een begin, middenstuk en slot

Het verhaal van Schorem begint met de liefde van eigenaren Bertus en Leen voor een bepaalde subcultuur van tattoo’s, ruige mannen en ambacht. Het middenstuk is de opening van de winkel van Schorem. In eerste instantie misschien klein, maar al snel een daverend succes. Het slot is misschien wat moeilijker te duiden, omdat het verhaal nog lang niet ten einde lijkt. Toch maakt het feit dat het verhaal van Schorem nu als voorbeeld van succesvolle storytelling wordt gebruikt de cirkel rond.

 

Men kan het verhaal makkelijk navertellen
Het verhaal van Schorem is simpel samen te vatten in één enkele zin: Schorem is een barbier waar mannen weer echte mannen kunnen zijn.

 

Er is een hoofdpersoon die een ontwikkeling doormaakt

De barbiers van Schorem zijn eigenlijk allemaal hoofdpersonen. Hun verhalen worden gedeeld via sociale media. Neem bijvoorbeeld de vuilnisman die door Schorem uit de goot getrokken werd om opgeleid te worden tot barbier. Tegenwoordig is hij een van de populairste werknemers van de kapperszaak.

Ben geloofwaardig

De barbiers spelen niet zomaar een rol, maar hebben de complete levensstijl geadopteerd. Iemand laat niet zomaar een scheermes op zijn gezicht tatoeëren, daarvoor moet het vak echt deel van jouw leven zijn. Ook de kapsalon lijkt rechtstreeks uit een tijdmachine te zijn getoverd met al zijn antieke meubels en snuisterijen.

 

Het verhaal roept emotie op
Het bedrijf blies een oud en vervlogen ambacht nieuw leven in. De emotie in het verhaal van Schorem ligt in het verlangen naar betere tijden. Vroeger was immers alles beter, toch?

 

Succesvol storytelling inzetten met een pakkend verhaal

Nu is het zaak om te zorgen dat jouw verhaal ook daadwerkelijk iets doet met de doelgroep. Schorems verhaal is een uitstekend voorbeeld van succesvol storytelling inzetten. Het werd in een mum van tijd opgepikt door een groot publiek. Ter illustratie: de heren hebben ruim 1 miljoen likes op Facebook.

Wat is jouw missie?

Waarom je iets doet, is belangrijker dan wat je doet. Houd de aandacht van de klant vast door meteen te beginnen met een oplossing voor hun probleem. Schorems missie is om mannen een plekje te geven waar ze écht mannen kunnen zijn, zonder vrouwen die aan hun hoofd zeuren. Daarvoor nemen de barbiers je mee in de jaren vijftig, toen ambacht nog hoog in het vaandel stond. Een bezoek aan de kapper plande je niet snel tussen twee afspraken in, je nam er de tijd voor. Een bezoek aan de barbier moet een moment van bezinning zijn waarin tijd is voor een goed gesprek.

 

Start with why
Leg de klant uit waarom je iets doet of verkoopt. Dat is namelijk vaak de oplossing op een probleem. De ‘what’ komt later wel.

 

Een beetje eigenwijs mag

Daarmee stuiten we ook meteen op de weerstand die een goed verhaal bevat, want die ouderwetse manier van werken lijkt soms niet helemaal in de moderne tijd te passen. Het personage van jouw verhaal mag best een mening hebben. In het geval van Schorem zijn er duidelijke regels. Vrouwen komen de zaak niet in. Er hangt zelfs een bordje dat duidelijk maakt dat mannen en zelfs honden welkom zijn, maar vrouwen niet. Bovendien moet je maar hopen dat je überhaupt aan de beurt komt, want de barbiers werken niet op afspraak. Wilde je jezelf een modern kapseltje laten aanmeten? Jammer dan. De kappers werken met slechts een selectie van klassieke kapsels.

Neem mensen mee in het verhaal

Schorem is synoniem voor beleving. De barbiers pakken vrijwel alles anders aan dan we gewend zijn van normale kapperszaken. De winkel is helemaal in jaren vijftig stijl ingericht en de klanten krijgen allemaal een smakelijk glas whiskey voor hun neus gezet. Bovendien worden zij vorstelijk behandeld, alsof ze gasten zijn in een chic restaurant.

Heb jij een prachtig verhaal te vertellen over jouw bedrijf, maar geen idee hoe? Geef ons dan een belletje en wij zorgen dat jouw sprookje een goed einde krijgt.

Vorige
Vorige

Content als onderdeel van je communicatiestrategie

Volgende
Volgende

Schrijf wervende vacatureteksten