Happen naar nieuwe collega’s

Het succes van Huisartsenposten Oost-Brabant

Als Huisartsenpost (HAP) wil je de beste spoedzorg leveren voor de inwoners. Maar hoe doe je dat, wanneer je geen personeel hebt om patiënten verder te helpen? Dat was het doemscenario van HAP Oost-Brabant. De werkdruk onder de triagisten was nooit zó hoog en nieuwe collega’s leken onvindbaar. DLG to the rescue! 

Nul. Nada. Noppes. Op geen enkele vacature van de Huisartsenposten Oost-Brabant reageerden in 2021 potentiële nieuwe medewerkers. Niemand wilde werken als triagist. Althans: dat was de gedachte. Totdat wij de content analyseerden en een nieuw plan maakten dat wél zorgde voor nieuwe collega's. 

 

Een wat? 

Triagisten werken in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen op de huisartsenpost en helpen bellers aan de telefoon. Zij verzorgen dus de huisartsenspoedzorg buiten kantoortijden. Triagisten bepalen de urgentie en zetten mogelijk vervolgstappen: naar de spoedpost, een bezoek van een huisarts of een zelfzorgadvies. 

Triagisten in de spotlight 

Samenwerking met Arthur & Brent 

Door Lotje Getikt schrijft HAP-content over de onderwerpen die veel worden aangeklikt op hun website. Kortom: waar de doelgroep behoefte aan heeft. Hoe we daarachter kwamen? Dankzij de merkstrategen van Arthur & Brent. Voor het HAP-traject werken wij samen met hen. Arthur & Brent houdt de Google Ads van HAP Oost-Brabant bij. In een maandelijkse vergadering bespreken we de goedlopende verhalen, aandachtspunten en nieuwe contentideeën. Ook overleggen we op welke contentstukken we Ads willen inzetten, voor een extra boost. 

Het beroep ‘triagist’ was niet erg bekend. Ook niet onder het zorgpersoneel. Daar wilden we verandering in brengen, dus schreven we content over het werk als triagist. In de vorm van blogs, ervaringsverhalen, interviews, infographics, socials en meer. Later maakten we verdiepende content, over bijvoorbeeld de opleiding die nieuwe triagisten volgen, de voordelen van het werk als triagist en de uitstekende arbeidsvoorwaarden. Ook herschreven we de vacatureteksten. 

Ambassadeurs 

Al die content maakten we voor de website van HAP Oost-Brabant en de socialmediakanalen. Uiteraard voor HAP Oost-Brabant zelf, maar daarnaast maakten we ook posts voor de huidige triagisten. Die zij delen via hun eigen socialmediakanalen, zoals LinkedIn. Als echte ambassadeurs van de organisatie bereiken zij zo ook hun eigen netwerk. Op deze manier vinden we de meeste potentiële nieuwe werknemers. 

Sollicitanten staan in de rij 

Mét resultaat. Want waar in 2021 geen enkele sollicitant binnenkwam, staan de potentiële nieuwe collega's nu in groten getale op de stoep. Sinds begin 2023 solliciteren er maandelijks zo'n veertig geïnteresseerden voor de functie van triagist. 

Nog een pluspunt: dankzij de gerichte content over het werk als triagist, weten sollicitanten precies waar ze aan toe zijn en waarvoor ze solliciteren. Zij kiezen heel bewust voor deze functie. Het grootste deel is daarom snel door de procedure heen en kan vlug aan de slag. 

Fijn voor sollicitant, hr en collega's 

Door de duidelijke content spreken we nieuwe triagisten aan én laten we duidelijk en transparant zien hoe er eraan toe gaat tijdens een werkdag. De verwachtingen zijn helder. Fijn voor de sollicitanten, hr (want de intake-procedure is aanzienlijk korter) én voor de huidige triagisten. Dankzij die duidelijkheid en transparante verwachtingen, is de uitstroom namelijk minimaal. En de instroom neemt nog altijd toe. 

 
Het aantal sollicitanten in 2023 is indrukwekkend
— Hans, HR-manager bij Huisartsenposten Oost-Brabant
Neem contact op


Volgende
Volgende

Jouw event in de spotlights met onze content