Content als onderdeel van je communicatiestrategie
Jij weet inmiddels dat het belangrijk is om online op te vallen. Maar hoezeer je ook je best doet, het lukt niet om een groter bereik te creëren. Hoe zet je jouw content strategisch in, zodat het écht bijdraagt aan jouw doelen? We leggen het in drie stappen uit.
Stap 1: de basis klaarzetten
Content maak je met een bepaald doel. Je wilt bijvoorbeeld meer producten verkopen, je online zichtbaarheid vergroten of meer collega’s werven. Voordat je begint met het maken van de uitingen, heb je scherp in beeld waarom je het schrijft. In de teksten wijk je niet af van dat ene doel.
Content is jouw spiegelbeeld
Alle Lotjes bij DLG zijn enthousiast. We praten honderduit, willen mensen graag helpen, informeren en adviseren. Wanneer jij ons belt, volgt een gezellig gesprek. Een mail van ons is niet standaard, maar persoonlijk en een feestje om te lezen. Dat zegt iets over ons. Het is de identiteit van Door Lotje Getikt.
“Content creëert vertrouwen bij klanten. Je bent namelijk transparant en licht onderwerpen toe. Je laat je expertise spreken en dat zien klanten ook.”
Charlotte Backx - Eigenaar Tekstbureau Door Lotje Getikt
Dat karakter zit niet alleen in ons, maar ook in onze contentuitingen. Onze toon is hetzelfde in een blog, socialmediabericht, mail, offerte en ga zo maar door. Je snapt het: content is een spiegelbeeld van jouw organisatie. En daar begint de hele strategie: weet wie je bent, waar je voor staat en hoe je dat uit. Een duidelijke merkidentiteit vertelt je welke contentuitingen bij je passen. Zo heeft het ene bedrijf meer baat bij PR-artikelen en opiniestukken, en het andere bij luchtige artikelen.
Jouw communicatiestrategie staat als een huis. Maar is het ook duidelijk?
Als dé expert in artificial intelligence wil jij jouw kennis delen. Moeilijke woorden en lange zinnen laten geen expertise zien. De situatie uitleggen in korte, eenvoudige taal juist wel. En dat is wat je wilt: de lezer direct helpen. Vragen meteen tackelen. Maak je boodschap daarom duidelijk en volledig. Bedenk wat er allemaal bij het verhaal hoort. Moet je misschien verwijzen naar een dienst of product? Een telefoonnummer? Of een agenda waar de klant afspraken kan inplannen?
Stap 2: de middelen bepalen
Je hebt een doel voor ogen en weet wat de merkidentiteit is. Tijd voor het bepalen van een strategie. Als jij komend jaar minstens twintig nieuwe werknemers wil verwelkomen, dan denk je na over arbeidsmarktcommunicatie. Wil je het aantal klanten verdubbelen? Dan begin je bij het vergroten van de zichtbaarheid en zet je in op SEO en social media.
Heb je een richting bepaald? Dan adviseren wij het volgende: start eerst met één thema. Schrijf content bijvoorbeeld rondom een dienst of product waar je graag meer aandacht op wil vestigen. Denk aan een blog, longcopy, nieuwsbrief, infographic en socialmediaberichten. Zo blink jij uit op verschillende kanalen en spring je in het oog bij een brede doelgroep. Bovendien versterkt de content elkaar: je laat zien dat je van één thema ontzettend veel weet en dat maakt jou in de ogen van de klant een expert.
Duurzaam is het toverwoord
Een van de redenen waarom het zo belangrijk is om content op te nemen in je communicatiestrategie, is omdat het duurzaam is. Content vergaat niet. Het blijft op je website staan en als jij jouw site up-to-date houdt, zal het altijd bezoekers trekken. Op ieder stuk kun jij dus bouwen. Jarenlang.
Content inzetten in jouw strategie zorgt voor:
🔥 Een expertstatus, want jij laat je expertise spreken.
🔥 Onderscheid ten opzichte van een concurrent.
🔥 Een langetermijnvisie, want doordat jouw content steeds voorbijkomt, blijf je on top of mind bij klanten. Misschien hebben ze je niet nu nodig, maar wie weet in de toekomst. En dan ben jij de eerste aan wie ze denken.
Stap 3: zorg voor verbinding
Alle middelen samen vormen jouw contentstrategie. Om jouw uitingen strategisch in te zetten, zorg je dat de stukken los van elkaar te lezen zijn, maar staan ze ook in verbinding met elkaar. Vergelijk het met de Donald Duck: je kunt de hele bundel verslinden, maar bij het lezen van één strip begrijp je het verhaal ook.
Wanneer de content online staat, begint het evalueren. Haal je je doel? Stromen de bestellingen binnen, bezoeken meer mensen jouw website of weten sollicitanten je nu plots wel te vinden? Zo niet, dan is dit het moment om de contentstrategie bij te schaven.
Stappenplan naar jouw communicatiepad
Volg je deze stappen, dan staat jouw contentstrategie als een huis. Je hebt een duidelijk doel voor ogen. Weet welke toon je aanhoudt. Schrijft teksten die passen bij jouw doelgroep. Zorgt voor verbinding van de losse uitingen. Daarmee creëer je een groter bereik. En daarmee weet jij je doel te bereiken.