Bye, bye jargon! Doe de bullshit-bingo

Jij typt zoals je praat. Communiceert met klanten zoals met je collega’s. De dingen die in de vergadering worden gezegd, neem jij over in teksten over jullie diensten. “Wij optimizen jouw cutstomer journey, tackelen de problemen op de weg. Als jij deze aan ons terugkoppelt, maken wij een follow-up.” Zeg eens eerlijk, heb jij enig idee waar die twee zinnen over gaan? Wij ook niet.

 

Managers, raadsleden en marketeers

Vakjargon of kantoortaal. Een hoop mensen maakt zich er schuldig aan. Het sluipt langzaam je taalgebruik binnen. En dan bekt het eigenlijk wel lekker, want iedereen op kantoor praat zo. Je klanten praten helaas niet met je mee. En snappen dus weinig van wat je zegt. 

Ooit bij een raadsvergadering gezeten? Niet doen. Er is geen touw aan vast te knopen door al het jargon dat gebruikt wordt. Maar jouw marketingteksten zijn ook niet altijd duidelijk. Het is weliswaar geen raadstaal die jouw tekst vervuilt. Maar ‘hippe’ marketingtermen. Balletjes opgooien, over de schutting gooien of je core business uitleggen. Doe maar niet.

 
Digitale toegankelijkheid moet het uitgangspunt zijn, altijd.
— Charlotte Backx op de website van DDAI
 

Doe het eens anders

Stel je eens voor dat je jouw werkzaamheden uitlegt aan je neef van 5. Vertel je dan ook over je core business, hoe je benchmarkt en welke vertaalslagen je deze week hebt gemaakt? Die is na twee woorden zijn aandacht kwijt. 

Tik eens met die insteek jouw teksten. Want je klant heeft ook echt geen zin om je managerstaal te ontcijferen. Een sectio is voor zwangere vrouwen gewoon een keizersnede, een pupil in de meeste gevallen een leerling en een parkeerontheffing betekent dat wel mag parkeren.

En o ja, stop ook met afkortingen die alleen intern bekend zijn. Dat jij in het EPD mijn gegevens check, zegt niet dat ik weet dat het mijn Elektronisch Patiëntendossier is. En een AMC is nog voor iedereen de afdeling marketing en communicatie.

Zeg wat je wil zeggen in gewone mensentaal. En potentiële klanten zijn een stuk enthousiaster over wat je te melden hebt. Gaan zelfs sneller over tot aankoop. En sales is natuurlijk key. Daarnaast scheelt je het de klantenservice veel vragen en bespaart het je uren aan mail- en telefoongesprekken.

Bullshit Bingo voor kantoorjargon - schrijf duidelijk

Je bent overtuigd dat het anders moet. Dan is het nu de tijd je teksten nog eens door te lezen met de bullshit bingo bij de hand. Of neem ‘m mee naar de volgende vergadering. En vergeet niet ‘bingo’ te roepen als je een volle kaart hebt.

Vorige
Vorige

B1 schrijven? Maak deze fouten niet meer!

Volgende
Volgende

Hoe wij voor Horeko de allertofste eventcontent maakten