Arbeidsmarktcommunicatie: zo val je op als de concurrentie moordend is

Jij bent op zoek naar versterking. Dus zet je een vacature online. En leun je achterover totdat de reacties binnenstromen. Fout! Alleen met een vacature en dan afwachten, kom je er niet meer. Het is arbeidsmarktcommunicatie wat de klok slaat. Daarmee onderscheid jij je van al die andere bedrijven die op zoek zijn naar een elektromonteur, leraar Duits of loopbaancoach. Hoe dat werkt? Wij nemen je mee. 

Of laat je meteen verrassen door creatieve ideeën. 

Ontdek succesvolle samenwerking: ABDLG

Kun je hulp gebruiken bij jouw arbeidsmarktcommunicatie, dan schakel je ABDLG in. Dat is een initiatief van merkstrategen Arthur & Brent en tekstbureau Door Lotje Getikt. Met onze partners Studio Brabo, Apostle en Recruitment Marketeers hebben we de handen ineengeslagen om voor onze klanten een effectief employer branding-traject te bieden. We denken daarbij aan de impact op de lange termijn en de noodzaak op de korte termijn. Dat maakt ons aanbod aantrekkelijk en praktisch voor werkgevers. 

 

Arbeidsmarktcommunicatie overbodig? Think again. In 2019 publiceerde Randstad een onderzoek waaruit bleek dat 96% van de kandidaten de overeenkomst tussen persoonlijke waarden en de bedrijfscultuur ziet als belangrijke factor om ergens met plezier te werken. Ook zagen zij dat 62% van de sollicitanten eerst onderzoek doet op social media voordat zij solliciteren. Tijd dus om de organisatie in de schijnwerpers te zetten. 

 

Het hele jaar in de schijnwerper

Jouw potentiële nieuwe collega wil weten waar hij of zij komt te werken. En eigenlijk al voor het eerste sollicitatiegesprek. Wie zijn de collega's? Hoe is de werksfeer? Hoe zit de organisatie in elkaar? Allemaal zaken die jij het hele jaar door post op social media.  

 

Springen jullie er bijvoorbeeld uit op het gebied van duurzaamheid? Met een kantine vol groene maaltijden waar voedselverspilling wordt tegengegaan. Of een elektrische fiets in plaats van een auto van de zaak. Laat het zien. Daar lopen potentiële kandidaten warm voor. Laat ook zien voor welke opdrachtgevers jullie werken: groot én klein. Wanneer potentiële kandidaten weten waar jullie mee bezig zijn, is het voor hen makkelijker om te beslissen of zij in dit plaatje passen. 

 

Weet je wat de belangrijkste aspecten zijn voor werkzoekenden? Op nummer 1 staat salaris, en op nummer 2 een prettige werksfeer. Je kunt ze dit zelf laten ondervinden in een proefperiode, maar het ook al van tevoren uitstralen op alle kanalen. 

 

Plaats foto's van jullie interessante cursus- en workshopdagen. Laat zien dat jullie trainingen volgen, congressen bezoeken en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen tijdens kennissessies. Zo weet een kandidaat dat diegene solliciteert bij de beste opleider in het vakgebied. Sta óók stil bij het jaarlijkse teamuitje waar het hele jaar naar uit wordt gekeken. Sollicitanten zien zich helemaal zitten in het team. Of juist niet. Ook goed. Want dan maken zij die keuze alvast voor jou. 

Zet jezelf in de kijker

Opvallen dus. Klinkt makkelijk. Maar, hoe pak je het aan? Wij helpen je op weg. Wat dacht je van: 

  • Cv's van collega's op de website 

  • Foto's en video's van een werkbezoek op social media 

  • Story’s van de bedrijfsuitjes 

  • Een spetterende post over de nieuwe opdrachtgever 

  • Medewerkers aan het woord over het bedrijf en wat hen drijft  

 

Zo hebben we nog we veel meer ideeën om op te vallen tussen de concurrentie en te scoren met arbeidscommunicatie. 

 

Super enthousiaste sollicitanten, en dat zonder een vacature? 


Vorige
Vorige

Schrijf wervende vacatureteksten

Volgende
Volgende

Voor wie nieuwe collega's zoekt: employer branding met ABDLG